Motivarea resursei umane. Nevoia de apartenență!

sursa: csrmedia.ro
Nevoia de apartenență în domeniul resursei umane, pe scurt, se traduce în nevoia individului de a aparține unui grup, de a se integra într-un grup cu care împărtășește anumite valori în care crede, le simte, le trăiește. DEX-ul ne spune că apartenența este acel fapt, acea realitatea care ne ține într-un loc , care ne face să fim legați de cineva sau de ceva.

Ceea ce ne face să fim legați de ceva într-o organizație, dincolo de partea financiară și materială, sunt ideile și valorile. Dacă în articolele trecute vorbeam de faptul că o companie/instituție trebuie să ofere siguranță și recunoaștere partenerului său, angajatul, azi am să vorbesc că trebuie să ofere mai mult de atât. Trebuie să ofere un crez. Nu precum oferă religiile/cultele, dar ceva cam în această zonă.  

Dacă până acum se credea că angajații stau doar pentru bani și alte beneficii materiale, azi angajatul (partenerul de muncă) vrea mai mult de atât.

Vrea să găsească în grupul unde muncește bună parte din viața lui, o idee incitantă, care să-i trezească interesul cognitiv și de ce nu cel afectiv, creativ, care să-l facă să se implice și altfel în companie/instituție, cu alte resurse și cu alte ținte. Vrea ca dincolo de siguranța oferită de bani și recunoașterea căpătată în grup, să poată vedea că o organizație/companie/instituție trăiește și după alte reguli, decât acelea de a face doar bussines. Vrea să adere la o idee pentru că el crede în ea. Vrea să se identifice cu acea companie unde crezul lui este trăit și de alții. Unde sentimentele lui sunt înțelese și valorile împărtășite.

Poate fi un lucru greu de realizat, ai să-mi zici tu, cel ce faci antreprenoriat. Poate, dar nu imposibil. Alte companii mari au reușit? Google de exemplu! De ce nu ai putea și tu? Îți recomand articolul meu Creativitatea și mediul de lucru

Gândește ce valori ai tu și fă o filosofie de grup în interiorul companiei, astfel încât oamenii cu care vei lucra să aibă de ce se atașa. Cu acele valori, încurajează-ți partenerii (angajații) să vadă ce proiecte pot face, dincolo de proiectul numit afacerea ta. Dă-le ocazia să-și pună în practică ideile și lasă-i să și le exprime. Poate vor să facă voluntariat în numele companiei tale pentru a ajuta nu știu ce cauză. Poate vor să vină cu nu știu ce inițiativă în administrație sau pentru îmbunătățiarea mediului de viață a comunității unde trăiesc. Lasă-i și ajută-i să facă acest lucru. Propune tu idei, proiecte și caută acei oameni interesați să le facă cu tine. Atenție, nu idei legate de profilul afacerii tale.

Arată că se poate și comunică în piață că tu faci așa ceva în organizația ta. Fii un brand nu doar prin afacerea ta, ci și prin felul în care lucrezi cu echipa ta! Vei avea supriza să vezi că vor vrea mai mulți să se alăture ție, pentru ceea ce faci. Vor vedea că nu îți pasă doar de afacere, ci și de felul în care oamenii își trăiesc viața.

Ține cred de creativitate, de felul în care o folosești și cum o folosești. Ce creezi astfel încât să fie valoros pentru angajatorul/partenerul tău?

“Nu există creaţie decât dacă toţi colaborează şi caută... Nu este vorba de supunerea unuia făţă de ceilalţi, ci de supunerea fiecăruia în faţă operei.” Antoine de Saint - Exupery

Cum poți face acest lucru? În primul rând creează filosofia de viață a companiei. Formulează principii după care să vă ghidați absolut toți, căutați să faceți proiecte, colaborați să înfăptuiți. Sunt oarecum realități desprinse din modul de viață a unui cult. Nu zic să vă faceți un cult, însă un mod de viață, de trăire în companie, am să spun cu siguranță că merită să vă faceți.

Ce te costă să faci acest lucru sau ce ai de pierdut dacă o vei face? Cred că mai nimic. Ține minte: contează atât siguranța care o oferi angajatului, recunoașterea dar și felul în care poate petrece timpul angajatul tău în compania/instituția care o conduci. Și cum spuneam în articolul precedent, timpul este cea mai importantă și valoroasă resursă a omului! De că să nu-l folosești și tu și el într-un mod cât mai benefic pentru ambele părți? Pierzi mai degrabă atunci când timpul nu este folosit înțelept! 


Ioan Vasilescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Testul de personalitate JUNG. Află cele 16 tipologii de personalitate.

Cele mai obișnuite tehnici de manipulare folosite de specialiști sau nu, ieri și azi

Cum motivăm resursa umană a unei companii/instituții? Nevoia de siguranță

Interviurile Performeri România, cu Ramona Moncea Vinca

Argumentul ontologic pentru existența lui Dumnezeu