De ce trebuie să ţii cont când îţi faci un brand propriu?

De ce trebuie să ţii cont când îţi faci un brand propriu?

În ultima vreme, în piaţă noastră, companii mari de distribuţie au realizat un lucru: este foarte important să aibă brandurile lor! Nu contează că vorbim de companii care distribuie anvelope, materiale de construcţii sau electrice, contează că această idee se concretizează şi unele branduri chiar sunt foarte prezente în piaţă!

Unele companii înainte de a lansa un brand, au apelat sau apelează la agenţii de branding, altele pun pe picioare idei cu departamentele interne de vânzare şi marketing!

Indiferent cum se porneşte, înainte de a da viaţă unei idei de brad, oricine trebuie ia seama următoarele aspecte:

a. Înainte de a da naştere unui brand, fă şedinţe cu oamenii de dezvoltare, vânzare, marketing. Caută să aflii de la ei şi descoperă şi de la tine ce vrei de la un brand. Răspunde tuturor întrebărilor: ce vrei să vinzi sub el, de unde poţi lua marfă sub brandul tău fără a-ţi face fabrică (dacă nu vrei să investeşti într-o fabrică ), cui se adresează, unde vrei să-l poziţionezi în piaţă, cu cine împarţi piaţa, cât poţi lua din piaţă, ce strategii de vânzare şi marketing adopţi pentru a fi recunoscut în piaţă? etc…)

b. După ce ai răspuns întrebărilor de pe listă, lasă oamenii specializaţi (o agenţie, un freelancer sau departamentul de marketing) să găsească o denumire potrivită, liberă, fără risc de a intra în conflict cu alte branduri existente. Ca orice brand şi brandul tău are nevoie de o identitate: verbală sau vizuală, ori mixtă. 

c. Începe procedura de înregistrare la OSIM (Oficiul de Stat Pentru Invenţii şi Mărci). Durează până la 1 an, dacă nu întâmpini opoziţii din partea unor deţinători de marcă.  Identitatea vizuală trebuie protejată. Altfel, este foarte posibil că să munceşti la o marcă, să construieşti un brand în mentalul clienţilor şi apoi să-l pierzi dacă nu ai înregistrat marca verbală/vizuală/mixtă.

d. După ce eşti sigur că deţii marca, adică ai primit de la OSIM certificatul mărcii, importă sau adu produse din ţară sub marca ta.

e. Apelează la departamentul de marketing sau agenţii şi împreună cu departamentul de vânzări începeţi să creaţi campanii de comunicare, de vânzare, de poziţionare în piaţă. Atât pentru revânzători cât şi pentru clientul final!

f. Investeşte în materiale promoţionale sau mijloace de vânzare. (tricouri, bomboane, pixuri, standuri etc.)

g. Asigură-te din start că aduci marfă sau servicii bune în piaţă. Altfel rişti să creezi o marca poziţionată sus, dar sub ea vinzi produse rele. Vei aduce prejudicii greu de reparat brandului nou promovat. Şi când se întâmplă acest lucru, e foarte posibil că un brand nou să aibă o soarta neplăcută după puţin timp de la “naşterea” lui.

h. Dacă aduci produse bune sub brand, asigură-te că ai continuitate în livrarea produselor în piaţă. Să luăm o situaţie: livrezi în piaţă standuri care te ajută să creezi stoc suplimentar în magazin, să fii vizibil şi să vinzi. Vine momentul când ce ai tu în depozit se termină şi nu mai poţi livra produsul sub brandul “x” din cauza faptului că nu ai avut continuitate în stocul intern. Mai mult ca sigur standul tău va fi ocupat de concurenţă sau de produsele tale, dar care contrazic menirea standului şi imaginea brandului “x”. Practic, îi tai şansa brandului să crească, să fie recunoscut şi ales de client. Şi din păcate, această întârziere asta face: îndepărtează un brand din câmpul vizual al clientului, clientul îl uită şi de aici toate prejudiciile apărute ulterior!

i. Pune accent pe echipă, indiferent că e cea de vânzare, de promovare, de manipulare, facturare, contabilitate sau transport! Toţi sunt importanţi. Toţi muncesc pentru a creşte brandul, direct sau indirect. Toţi trebuie să cunoască produsul şi atributele lui. Dacă produsul îi inspiră încredere, îl va promova fără a fi motivat material. Pregăteşte echipa să fie ambasadorul produsului, chiar dacă asta te costă! Te costă azi, dar vei câştiga mâine. Bonusează echipa pentru tot ce se face bun, iar greşelile trebuie discutate şi asumate în echipă, inclusiv tu care administrezi o afacere, un departament!

j. Construieşte permanent brandul. Nu ajunge doar să-l faci, să-l livrezi în piaţă si să-l vinzi. Brandul înseamnă mult mai mult. Este aceea idee, filosofie care o dai în piaţă şi cu care se identifică clientul! Du brandul în societate, hrăneşte-l cu evenimente sociale/sportive/culturale etc. Arată pieţii că exişti şi că sprijini o acţiune. Primeşti de la comunitate şi dă înapoi comunităţii!

Dacă ai făcut şi vei face toate acestea, cu pasiune, responsabilitate, viziune şi muncă, vei reuşi. Nu contează că va deveni un brand internaţional sau local, mare sau mic, contează să trăiască, să fie prezent şi să fie identificat ca un brand care ajută când omul are nevoie!

...
Ioan Vasilescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Testul de personalitate JUNG. Află cele 16 tipologii de personalitate.

Cele mai obișnuite tehnici de manipulare folosite de specialiști sau nu, ieri și azi

Cum motivăm resursa umană a unei companii/instituții? Nevoia de siguranță

Interviurile Performeri România, cu Ramona Moncea Vinca

Argumentul ontologic pentru existența lui Dumnezeu