De ce este important să ai brandul tău?

De ce este important să ai brandul tău?

Un prim răspuns este acesta: pentru că este al tău, şi dacă este al tău se identifică cu tine (sau cel puţin aşa ar trebui). Este o parte din tine, şi o reflexie a ta în afară. Este o amprentă care o laşi tu în acestă lume şi nu altul. Brandul tău reflectă imaginea ta! (puţin exagerat, recunosc, dar cred că acest lucru este adevărat).

Un al doilea răspuns este acesta: pentru că munceşti pentru ceea ce îţi aparţine şi fapt pentru care angrenezi în mişcare o întreagă resursă financiară, materială şi nu în ultimul rând umană. Mai ales cu ultima resursă, reuşeşti să creşti brandul, să-l dezvolţi şi să-l aduci în mentalul colectiv (local, naţional, internaţional). Lucrezi pentru propriul tău concept, nu pentru conceptul altui producător, antreprenor.

Un alt răspuns ţine de următorul aspect: îţi oferi siguranţă! Construind imaginea propriului brand, dezvoltarea pieţei şi distribuind un produs, serviciu, o filosofie în piaţă sub umbrela brandului propriu, creezi pentru tine şi echipa ta siguranţa financiară şi materială de mâine. Lucrând pentru dezvoltarea altui brand, pentru distribuţia şi promovarea şi vânzarea lui, niciodată nu vei avea siguranţa că orice alt distribuitor, mâine, în anumite împrejurări, prin anumite avantaje sau tertipuri nu-ţi va răpi munca ce ai depus-o şi atâta vreme.

Vă spun un caz cât se poate de real, văzut în realitatea pieţii FMCG acum mai bine de câţiva ani când lucram în domeniul berii. Fabrica de bere Mureş a fost cumpărată de o companie celebră la nivel mondial (Heineken). Cumpărând fabrica, a cumpărat şi brandurile de bere Dracula (bere neagră) şi Neumarkt (bere blondă). Odată cu achiziţia acestei fabrici, noua deţinătoarea a acestor mărci a îngropat berea Dracula pentru a nu-şi omorî celălalt brand de bere neagră (Silva). Rămânând cu berea Neumarkt, aceasta a trebuit să fie reinventată ca şi concept de imagine şi a trebuit să lucreze foarte mult cu distribuitorul din zonă, care timp de mai bine de zece ani a lucrat la distribuţia berii pas cu pas, creând relaţie în piaţă şi apoi vânzare! Numai că distribuitorul (Forest Bar) avea contract cu vechiul propietar al fabricii, nu cu noul proprietar. Noul proprietar, în primă fază a dat asigurări că nu i se va lua distribuţia si că se va ţine cont de toată muncă depusă. Dar vorba corporaţiilor: nu e bine să le crezi tot timpul, mai ales că interesul până la urmă a spus altceva! Nu numai al lui, ci al celuilalt distribuitor prezent în piaţă, oficial distribuitor a mărcilor Heineken până atunci. (Inter Amal).

Aşa că, fie corporaţia, fie acesta din urmă s-au înţeles şi distribuţia berii Neumarkt după aproximativ 6 luni a ajuns în curtea Inter Amal! Toată munca celui dintâi, bazată în primul rând pe relaţie şi apoi pe vânzare, a fost luată la pachet cu tot cu clienţii care aveau în spaţiile lor produsul Neumarkt!

Nu e greu de imaginat ce s-a întâmplat cu Forest Bar. Uşor, dar sigur cifra de afaceri a scăzut şi obiectul de activitatea a devenit altul până la dispariţia societăţii.

Aceasta este o poveste din realitate şi cu siguranţă acest exemplu se regăseşte şi în alte părţi şi în alte domenii. 

De aceea spun cât se poate de clar, e bine să ai şi brandul tău, să muncesti pentru el, pentru a nu fi aflat în viitor,  în situaţia de a pierde în faţa altor distribuitori sau producători. 

Nu ştiu cât contează dacă acesta trebuie să fie internaţional sau local, să ducă spre creearea unei corporaţii sau unei afaceri de familie. Asta contează pentru fiecare în parte, în funcţie de ceea ce îşi doreşte de la un brand! 

Însă ce cred este acest lucru: brandul să fie al tău şi al echipei cu care-l creşti. În acest fel asiguri siguranţă, continuitate, locuri de muncă, profit, istorie, dezvoltare, perteneriate de lungă durată cu toţi actorii implicaţi!

Nu militez pentru a nu a avea şi alte branduri, în cazul în care eşti o firmă distribuitoare! Însă, de ce să nu-l ai şi pe al tău, dacă se poate?
...
Ioan Vasilescu


Comentarii

  1. Îmi place că ai dat un exemplu din experiența ta. Problema e că multe firme mici nu investesc în branding, creșterea brandului și nici în promovare. Cred că dacă nu crezi în brandul tău și nu muncești pentru creșterea lui nu crezi în ceea ce faci și muncești haotic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doar din experinta incerc sa vorbesc :-). Alexandru, ai atins cred ceea trebuia atins: a crede in ceea ce avem si munca depusa pentru a dezvolta ceea ce avem. Fara astea, cum am putea face un lucru bun sa fie recunoscut? Toate bune!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Testul de personalitate JUNG. Află cele 16 tipologii de personalitate.

Din nimic a luat nastere Universul?

Puţin despre alergare!

Cadoul

Indiferenţa doare