Despre cuvinte in general

Ce sunt cuvintele? Poate esti curios de ce întreb acest lucru! Ai tot dreptul să fii… Cu toate acestea, ştim dincolo de orice definiţie dată cuvântului, că el este mijlocul şi calea prin care ajungem (sau nu) la cineva.

Cu el rezonăm sau nu rezonăm! În preajma lui ne simţim sau nu ne simţim bine! Îl înţelegem sau nu îl înţelegem! Îl respingem sau nu-l respingem!

Cuvântul seamănă într-o oarecare măsură cu mine, cu tine, cu noi… fiecare are personalitate lui, profunzimea lui, ascunzişurile sale. Poate fi prietenos, cald, rece, distant, grav, acid, dulce, atractiv, respingător, sau pur şi simplu poate fi!

Poate fi ce ne dorim noi să fie cuvântul şi putem să-i oferim totul sau nimic, numai că, în momentul în care alegem să-i dăm viaţă, responsabilitatea noastră nu e un joc de copii, ci o realitate pusă în slujba celui de lângă noi.

În acest sens, orice scriem sau cuvântăm, şi acest lucru e valabil şi în publicitate, necesită maximă atenţie, căci orice act creator, lasă urme, adică dă viaţă unor cuvinte care au menirea să influienţeze alegerile, vieţile noastre, au menirea să înalţe sau să coboare oameni şi lucruri.

Cu ele, cuvintele, ne putem juca atât timp cât nu fac rău, în acest sens ele sunt inofensive. Dar dacă sunt alese să devină o “armă”, rolul lor nu este acela de a dărui prin ele, ci de a distruge, de a distanţa, de a răci relaţiile, indiferent că sunt de natură umană, comercială sau profesională.

Din practică am învăţat că ele, cuvintele, sunt un mijloc imperfect de comunicare, dar în ciuda imperfecţiunii lor, aşa cum zice şi Constantin Noica, cuvântul  “este un arbore… o făptură specifică.”

Fiind “o făptură specifică”, trebuie să-i purtăm de grijă şi să-i acordăm creditul pentru care a luat fiinţă. În publicitate, cu atât mai mult, cuvintele pe care le folosim trebuie alese cu grijă, puse la locul lor, în contextul corect, pentru a juca rolul potrivit.

Trebuie să credem în ele, în forţa lor, numai să nu le exagerăm. Ele trebuie  puse să lucreze sincer, onest şi să spună cât mai fidel adevărul despre produsul în slujba căruia a fost pus. Dacă le folosim pentru a duce în eroare privitorul, cititorul si posibilul client, ele nu ajută, ci fac mai mult rău. Din greşita folosinţă a lor, putem culege roade stricate.

Cuvintele când sunt rostite sau scrise prind viaţă, numai că viaţa lor poate influenţa viaţa altora, ele fiind cu adevărat “preludiul faptelor.”, cum ar spune Mihail Drumeș.  

Ioan Vasilescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Testul de personalitate JUNG. Află cele 16 tipologii de personalitate.

Cine suntem și ce facem noi cu adevărat?

Supa de rosii cu legume

Puţin despre alergare!

Din nimic a luat nastere Universul?