Creativitatea si mediul de lucru

S-a vorbit mult despre creativitate, despre oamenii creativi şi felul în care aceştia o pot dezvolta şi pune în slujba celor de lângă ei…

Eu unul, nu am să dezvolt acest subiect până acolo încât să fac o lucrare dedicată acestui subiect deloc de neglijat. Am să vorbesc despre creativitate dintr-un anumit unghi şi anume despre cum este lăsat omul de creaţie să-şi realizeze munca la biroul său, în oricare mediu în care realizează ceva.

Mai înainte de toate, despre omul de creaţie

Omul de creaţie, fie că vorbim de grafician, copywriter, programator sau altceva, este pus în faţa mai multor proiecte care trebuie să le gândească în funcţie de ce cere un anumit client, un anumit coleg, o anumită acţiune, într-un termen stabilit.

Toţi aceşti paşi nu îi face singuri, ci împreună cu o echipa sau în afară ei, dacă lucrează pe cont propriu. Dar chiar şi în acest caz, omul de creaţie tot lucrează împreună cu cineva, căci până la urmă depinde de relaţii - dacă este scriitor, trebuie până la urmă să aibă legătură cu un editor sau o tipografie; dacă este un grafician, v-a lucra cu siguranţă cu un client căruia îi vinde un produs…etc.

Dincolo de ce realizează un om de creaţie sau cu cine lucrează, interesul meu este să scot în evidenţă mediul de lucru care poate influenţa pozitiv sau mai puţin procesul de creaţie şi actul creat.

Mediul de lucru. Cum trebuie să fie lăsat omul de creaţie să creeze?

Un om de creaţie, din punctul meu de vedere lucrează cel mai bine atunci când este lăsat să contureze în mare, ideea în cuvinte, elementele grafice într-un concept şi aşa mai departe. Dacă vine totul pe masă, cu idei bine definite, care acoperă mai tot ce trebuie făcut în acel proiect, pentru cel ce creează acest lucru nu va fi creaţie, ci un plan care trebuie aşezat pe foaie, care, obligatoriu trebuie să devină un produs după chipul şi asemănarea altuia, fără o minimă amprentă lăsată şi de creator.

Cel ce impune un produs gata gândit unui om de creaţie, fără să-l lase pe omul de creaţie să-şi pună amprenta asupra proiectului, săvârseste un act de “ucidere”, de amorţire a creaţie şi nu face altceva decât să cenzureze creatorul în gândire, în imaginaţie şi de ce nu şi în acţiune.

Mediul de lucru. Cum trebuie să fie superiorul faţă de omul de creaţie?

Oricare ar fi superiorul omului de creaţie, dar şi clientul cu care lucrează omul de creaţie, acesta mai înainte de toate ar trebui să cunoască temperamentul, nevoile şi felul în care cel ce crează se raportează la ierarhie.

Sunt oameni de creaţie care acceptă tergiversările şi schimbările de situaţii din partea clienţilor sau a superiorilor, dar sunt şi oameni de creaţie care vor să înţeleagă încă de la început ce să facă, pentru a fi lăsaţi să creeze. Dacă la aceştia din urmă nu se vine cu tema făcută foarte clar/bine, este foarte posibil ca între creator şi cel ce doreşte actul final al creaţiei, să apară neînţelegeri şi de aici tot felul de conflicte care au "misiunea" de a întârzia lucrarea. Întârzierea fiind şi cauza multor efecte neplăcute faţă de client, faţă de bunul mers al lucrurilor într-o companie, într-un departament de creaţie, într-o agenţie...

Mediul de lucru. Cum trebuie să fie biroul la care lucrează un om de creaţie?



Personal, o companie care se ocupă cu acte de creaţie, oricare ar fi destinaţia lor, ar trebui în funcţie de posibilităţi să copie modelul companiilor mari care au înţeles că pentru cel ce crează trebuie să adapteze un mediu de lucru, ţinând cont de personalitatea şi plăcerile nevinovate ale creatorului.

Google, este un model în acest caz. Echipa managerială a permis programatorilor şi nu numai (deci, celor ce creează) să îşi amenajeze spaţiile de lucru după chipul şi asemănarea lor.

Astfel, unii au făcut din spaţiul de lucru o plajă în miniatură, alţii au tranformat biroul în dormitorul de acasă, alţii au făcut tot felul de artificii numai să se simtă în mediul lor, pentru a fi cât mai liberi, cât mai creativi.

Rezultatul? Google are o echipă care creează foarte mult cantitativ şi calitativ, mereu în extindere, nu numai într-un loc, ci în mai toate colţurile lumii.

Nu zic că aşa ar trebuie să fie în toate companiile, însă în funcţie de spaţiul existent şi de alte posibilităţi, managerii ar trebui să pună preţ pe omul care creează, căci, un mediu sigur, cu un ambient plăcut, este un mediu ce oferă rezultate optime, cu caracter de înmulţire a actelor creatoare (calitativ şi cantitativ) atât pentru companie, cât şi pentru creator.

Mediul de lucru. Pauză omului de creaţie. 

Ok, am vorbit despre şefi, clienţi, creator, mediu şi acte creatorare, toate acestea având un numitor comun – muncă! Însă după muncă e nevoie de pauză!

Aşa că, dacă la un moment dat vedeţi că un om de creaţie nu mai dă rezultatele aşteptate, nu trebuie la prima impresie aruncată piatra în el, ci mai degrabă trebuie să se facă efortul de a-l înţelege pe cel ce crează, pentru a vedea de ce nu mai creează aşa cum obişnuia. Şi dacă eforul făcut pentru a găsi răspunsurile la problemele apărute în procesul de creaţie se concretizează şi în soluţii, nu ezitaţi să le aplicaţi.

Oferiţi o zi liberă celui ce creează! Arătaţi că vă pasă de el, oferind creatorului un moment de pauză într-o activitate care îi face plăcere! Dacă ştiţi că îi place muzica, nu ezitaţi să îi daţi un bilet la un concert. Dacă îi plac filmele, un bilet la cinematograf din partea conducerii va face minuni. Căutaţi să resuscitaţi interesul pentru creaţie, şi veţi trezi energia creatoare în omul care până ieri creea cu pasiune.

În orice act de creaţie, omul de creaţie nu trebuie să se simtă singur, supus, cenzurat sau marginalizat într-un fel, altfel va crede că nu e important şi uşor se va stinge şi odată cu stingerea lui, riscaţi să pierdeţi un om foarte capabil de lucruri măreţe.

În loc de concluzii

“Nu există creaţie decât dacă toţi colaborează şi caută... Nu este vorba de supunerea unuia faţă de ceilalţi, ci de supunerea fiecăruia în faţă operei.” Antoine de Saint - Exupery


Ioan Vasilescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Testul de personalitate JUNG. Află cele 16 tipologii de personalitate.

Cine suntem și ce facem noi cu adevărat?

Supa de rosii cu legume

Puţin despre alergare!

Viaţa, un adevărat laborator de situaţii în care te adaptezi